Eximinationsarbetet igångsatt..

Nu har processen med examensarbetet igångsatt, har idag på förmiddagen knåpat ihop det sista på forskningsdesignen. Det blev ganska hyfsat faktiskt nu återstår bara en opponering så får vi veta om vår forskning går att genomföra. Går det bra så ska det bli riktigt intressant att göra den, hur delaktiga är egentligen förskollärarna i leken på förskola?

Visst barnen ska kunna leka själva men högskolan har bankat i oss att det är i leken som mycket sker, samspelet med andra utvecklas, olika möten sker. Leken har en stor betydelse i lärandet hos barnen. Om vi förskollärare/pedagoger ska kunna se barnens utveckling så behöver vi vara delaktiga dock innebär delaktig i denna mening inte att vi måste sitta med i leken men vi borde sitta med som en observatör av leken.

På många ställen har man tyvärr sett att den fria leken är ett bra tidsfördriv som ger pedagogerna tid till mycket annat. Detta måste även också göras men när? På den barnfira tiden eller på barntiden? hmm.. Ganska enkelt svar anser jag. Tyvärr så lastar många ledningar på förskollärarna mer och mer pappersarbete vilket inte ingår i arbetsuppgifterna.

Innan jag började på utbildningen och tyvärr även under min utbildning har jag själv gjort så att jag har gett barnen fri tid och sen gjort något helt annat, har däremot ändrat lite uppfattning. I undersökningen kommer vi att söka efter den perfekta världen på förskolan.

Följ vårterminens utveckling av vad resultatet kommer att bli. Kommer nog spy en hel del galla över arbetet men som jag känner nu så ska det bli riktigt intressant men många sena nätter kan det bli och det är nog mest då jag kommer att spy galla. =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0