Examensarbetet avklarat!
Sammanfattning av vår studie!
Syftet med studien är att undersöka hur åtta förskollärare som arbetar med barn i åldrarna tre till fem år uppger att de ser på begreppet fri lek.
Våra frågeställningar är:
- Vad uppger förskollärarna att de anser om den fria leken?
- På vilket sätt anser förskollärarna att de bör vara delaktiga i den fria leken?
Vi har gjort intervjuer med åtta förskollärare på fyra olika förskolor i två olika kommuner för att ta reda på vad de uppger kring synen på fri lek i förskolan. För att få svar på våra frågeställningar har vi använt oss av semistrukturerade intervjuer uppbyggt utifrån en intervjuguide. Utifrån syftet har vi använt oss av fyra huvudkategorier när vi analyserat resultatet; synen på den fria leken, delaktighet, observerande och gör annat.
Förskollärarna i studien uppger att den fria leken är en viktig del på förskolan och att den bidrar till barnens utveckling. Det råder dock delade meningar kring hur mycket och varför förskollärare ska vara med i den fria leken. Alla förskollärare är eniga om att målet ska vara att barnen ska kunna leka själva utan att en vuxen är med.För er som vill läsa så kommer det inom tre veckor in en länk till fullversion av arbetet! Efter imorgon så ska jag ta sommarlov!! Tjohoo!!!
Havet är för mig förknippat med sommaren! Sol, bad och sena sommarkvällar nu kommer jag!